utorok 7. augusta 2012

Paradajky /sušené paradajky, andalúzske gazpacho, Bloody Mary/

Júl bol veľmi intenzívny na zážitky. Dúfam, že sa mi ich podarí zachytiť aj tu na blogu, lebo fotky sa robili, len k nim napísať zopár sprievodných slov ...
V tomto zápise sa pokúsim zhrnúť niekoľko receptov, v ktorých hlavné husle hrajú paradajky. Totižto minulý víkend som sa pustila do projektu paradajky, lepšie povedané sušené paradajky. Počasie bolo fantastické, takže som mala obavy skôr z toho, aby sa mi paradajočky pri tom šuverení (sušení) nebodaj nespálili na slnku. Vyložila som ich na celú sobotu, nedeľu a aj pondelok na balkón a denne, aj 2x, som ich poctivo kontrolovala. Dnes, keďže bolo vetrisko, tak som ich ďalej sušila vo vnútri, ale na slnečnom mieste za oknom. 



O vlastnoručne pripravených sušených paradajkách, som už písala minulý rok, ale k napísaniu článku som sa zmohla až v októbri, preto dúfam, že niekomu príde tento recept, v čase hojných paradajkových zásob, vhod. Ja som si množstvo tento rok zvýšila a použila som 4 kg oválnych paradajok (majú hrubšiu dužinu), na čo som potrebovala 3 plechy. Recept na sušené paradajky.



Z dužiny, ktorá mi zostala a ktorú som si prepasírovala cez husté sitko, som časť použila aj pri príprave studeného andalúzskeho gazpacha. Polievka bola veľmi osviežujúca, jemná a veľmi chutná.


Andalúzske gazpacho
cca 1 kg paradajok
2 krajce chleba (len striedka)
200 paradajkovej šťavy
300-400 ml studenej vody
1 strúčik cesnaku (ja som nedala)
3 lyžice olivového oleja
1-2 lyžičky bieleho vinného octu
soľ
čierne korenie

Paradajky som si umyla, odstopkovala som ich a na vrchu som ich narezala do krížika. Vložila som si ich do hrnca a zaliala som ich vriacou vodou z rýchlovarnej kanvice. Počkala som tak minútku a potom som horúcu vodu zliala a naliala som na ne studenú vodu. Šupku z paradajok som už potom ľahko stiahla dolu. Potom som si paradajky prekrojila a odstránila som dužinu. Dužinu som si neskôr rozmixovala (mne zostala dosť aj z paradajok, ktoré som nechala sušiť) a pridala som ju do polievky, ale predtým som si ešte paradajky nakrájala na menšie kúsky. Vložila som ich do väčšej nádoby (použila som šalátovú misu) a pridala som k nim aj 2 krajce chlebovej striedky. Rukami som si paradajky s chlebom rozmadžgala a počkala som 20 min. kým chlieb nasiakne paradajkovou šťavou. Kto má stolový mixér, tak ten všetko môže vložiť tam, ja som použila ponorný mixér a chlieb s paradajkami som rozmixovala. Pridala som aj zvyšné suroviny ako paradajkovú šťavu, studenú vodu, olivový olej, biely vinný ocot, soľ a čierne korenie. Kto chce pridá si aj cesnak. Polievku som si rozmixovala do hladka a podľa potreby som ju ešte dochutila. Vložila som ju do chladničky a podávala som ju dobre vychladenú. Najlepšie na ďalší deň, ak by zhustla treba priliať trochu ľadovej vody.
Pár kvapiek olivového oleja na vrch pred podávaním neuškodí.

6 porcií


Zdroj NolTV.
klasické gazpacho

Z paradajkovej šťavy sme si v sobotu večer pripravili aj alkoholický drink Bloody Mary. Ochutnali sme ho prvý krát a musím sa priznať, že ten MÔJ zostal fakt len pri ochutnaní. Mne to však chutilo. Upozorňujem, že ľahko to však udrie do hlavy, aj keď tú vodku tam nebolo cítiť.

Bloody Mary
4-5 kociek ľadu
šťava z polovice citróna
2 kvapky worcestrovej omáčky
1/2 lyžičky chrenovej omáčky (nedali sme)
1 kvapka tabaska
50 ml rajčinového džúsu
50 ml vodky (stačilo by aj 25 ml)
soľ
cayenské korenie

Do šejkra sme vložili ľad, šťavu z 1/2 citróna, worcestrovú omáčku, (chrenovú omáčku), tabasco, rajčinový džús a vodku. Šejkrom sa silne pretrepalo a hotový drink sme naliali do pohárov na whisky. Do drinku sa pridala štipka soli a cayenského korenia. Zdobiť sme nezdobili, ale kto chce, môže použiť plátky citrónu či limetky a kúsok stonkového zeleru.

1 porcia

Zdroj z knižky Najlepšie koktaily


Paradajková šťava mi ešte zostala, možno z toho bude plnená paprika alebo nejaká omáčka na cestoviny ... uvidíme.

12 komentárov:

  1. Ja už čakám tiež na paradajky z maminej záhrady :-) Kinga, ďakujem za inšpiráciu ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zuzka, tieto boli kupované na trhu, ale už čo to dostávam aj ja z otcovej záhrady.

      Odstrániť
  2. Dobrá inšpirácia. Uz dávnejšie som sa chystal na prípravu sušených paradajok. Ako tak pozerám na tvoj príspevok, musím to už konečne zrealizovať.Ja ich však plánujem naložiť spolu s capperami do oleja. Ak budeš mať záujem, čekni môj blog.

    www.spekoindakitchen.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak som sa v rýchlosti kukla a myslím si, že si na tvoj blog nájdem viac času a postupne si ho poprezerám, prvé fotky ma dosť zaujali :)

      Odstrániť
  3. Kinga, práve sa chystám "utiecť" cez pracovnú dobu na trh pre paradajky .....

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Podarilo, kúpila som aj šéfke :), ale včera bola na rade hlavne spotreba cukety.Pekný víkend!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ivka, snáď nie neskoro, ale doplnila som niekoľko nových postrehov k sušeniu.

      Odstrániť
  5. ahoj kinga. skvele a inspirativne! ako dlho susene paradajky vydrzia v tom oleji, ak su skladovane v chladnicke? dakujem xx

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, mne vydržali v chladničke necelý rok, potom sa minuli. Šetrila som si ich :).

      Odstrániť
  6. ahoj Kinga, paradajky milujem na vsetky sposoby pripravy :-) veru, susene som este nerobila, a zrejmee nebudem otalat, nakolko ich vyuzivame cely rok. Bloody Mary je specificka chut, nie kazdemu "smakuje" .-) mne ano, aj ked mam radsej tu chut bez alkoholu. Idem si naliat paradajkovu stavu veru .-))
    Vdaka za inspiraciu!

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...